Iar ne-am panicat

Acum câteva minute această poză a început să irite internauții facebook-ști:



Întrebarea întrebătoare era următoarea: ce caută Ambasadorul României la Chișinău în vizită la Tiraspol???

După părerea mea este o întrebare care pur și simplu nu-și are rostul, mai ales dacă ai pretenția că stai cu conflictul în curtea ta de vreo 20 de ani și nu ai reușit să prinzi deloc la minte. 

În primul rând la Tiraspol nu s-a sărbătorit independența, ci Ziua Europei. Mai mulți ambasadori ai statelor membre ale UE au fost acolo. Din câte țin eu minte și nu sufăr încă de amnezie, România este stat membru ale Uniunii Europene, deci acolo era și locul lui Marius Lazurca. În al doilea rând, puteați să-i dați în cap Ambasadorului dacă se limita doar la manifestațiile oficiale și nu avea și alte întruniri în regiune, dar din câte am văzut eu nu-l puteți acuza de așa ceva. A mai văzut și altceva: un liceu cu predare în limba română. Asta vă spune ceva? Mie da. Îmi spune că îi cam pasă.

În al doilea rând, există câteva reguli elementare pe care trebuie să le cunoști atunci când negociezi, iar prima dintre acestea este să nu lași spațiu oponentului să se victimizeze. A doua regulă: scoate adversarul din zona de confort, motivează-l să facă singur acest lucru. Nu-l ostraciza, spunei despre avantaje și dezavantaje. Convinge partea conflictuală că schimbarea stării actuale este în interesul ei în primul rând. Poți să-i spui mai clar ce înseamnă aderarea la un for regional, precum este Uniunea Europeană - nu e doar cost, ci mai ales o investiție în propriul avantaj, inclusiv politic, pe termen lung. 

OSCE nu are experiență în soluționarea conflictelor. OSCE nu oferă prosperitate, resurse financiare sau de altă natură. OSCE oferă doar spațiu, loc de negociere. 

Asta așa la repezeală am scris. Dacă vreți să știți mai multe lucruri despre cum să negociați corect, puneți mâna și mai citiți articole de specialitate, dar nu-i săriți la gât lui Marius Lazurca. 

0 comentarii: