La
data de 21 noiembrie 2013 în cadrul ședinței Cabinetului de Miniștri de la Kiev
a fost luată decizia de a întrerupe pregătirile pentru semnarea Acordului de
Asociere al Ucrainei la Uniunea Europeană în cadrul Summit-ului Parteneriatului
Estic de la Vilnius din perioada 28 – 29 noiembrie 2013. La lucrările acestei
reuniuni au luat parte nouă membri ai executivului de la Kiev din 22[1].
Autoritățile de la Kiev nu au oferit prea multe detalii despre argumentele care
au stat la baza acestei hotărâri, menționând doar că acest lucru a fost dictat
de interesul național al statului. În consecință, cetățenii ucraineni au ieșit
în stradă pentru a cere reevaluarea conținutului acestei decizii. Protestele
continuă și în prezent, ele fiind însoțite de utilizarea forței de către
autorități împotriva protestatarilor, aspect care delegitimează actuala
conducere ucraineană în fața propriilor alegători. Manifestațiile pentru
susținerea continuării proceselor de apropiere europeană se transformă în
proteste împotriva actualei conduceri, pe care cetățenii ucraineni o consideră
mult mai periculoasă decât pe cea precedentă. (TSN, Liga, Radio Svoboda, Kyiv
Post, Pravda.com.ua, Zerkalo Nedeli)
Sursa foto: Inspired, Facebook
Înainte de ultimile
alegeri parlamentare din Ucraina, care au avut loc la data de 28 octombrie
2012, experții ucraineni făceau previziuni sumbre, fiind fermi convinși că rezultatele
acestei campanii electorale nu vor degenera doar în simple proteste ale populației,
dar chiar pot deveni violente. Experții
ucraineni au greșit în evaluările lor. Dar foarte puțin. Ceea ce au presupus că
se va întâmpla în toamna anului 2012 s-a întâmplat în toamna anului 2013.
Nemulțumirea cetățenilor a ”mocnit” în interior, ”stabilitatea” fiind întreținută
de promisiunile făcute de actualii lideri de la Kiev de a aduce Ucraina cât mai
aproape de Uniunea Europeană. Dezamăgiți de decizia liderilor care le-au promis
”integrarea europeană a Ucrainei”, aceștia au răbufnit în momentul în care
inerția trenului european nu a mai putut fi evitată. Locomotiva europeană i-a
cuprins pe majoritatea, chiar și pe cei din Estul Ucrainei.
Un
final de mandat salvat de embargo și apoi cedat
Victor Ianucovici putea
să aibă un intro liniștit în campania electorală pentru următorul mandat de șef
al statului. Embargoul introdus de Federația Rusă pentru produsele de origine
ucraineană și războiul informațional pe care presa de la Kiev și societatea
civilă l-a câștigat în vara acestui an i-ar fi permis acest lucru. În contextul
în care actualul președinte scădea constant în preferințele cetățenilor,
embargoul l-a salvat. Ceea ce nu a înțeles Victor Ianucovici în vara acestui an
este faptul că mijloacele de informare în masă și societatea civilă au acționat
unitar nu pentru președinte, dar pentru produsele ucrainene, pentru ucraineni
și Ucraina. Ceea ce nu au înțeles rușii a fost faptul că în prezent nu toate
bătăliile se câștigă prin utilizarea puterii hard, iar Ucraina nu este Siria.
Principala întrebare pe
care și-o pun acum toți cei interesați de evenimentele care au loc la Kiev în
aceste momente este următoarea: de ce Viktor Ianukovici a cedat înainte de
Summit-ul de la Vilnius? Întrebarea este una legitimă în actualul context. Să
fie alegerile prezidențiale care se apropie de vină? Unul dintre scenariile
posibile gândite în acest caz ar fi următorul: ”Întindem povestea cu integrarea
europeană cât mai aproape de alegerile pentru funcția de șef al statului, mimăm
niște negocieri suplimentare pentru semnarea Acordului de Asociere cu Uniunea
Europeană și astfel actualul președinte își asigură un al doilea mandat. Oricum,
textul AA-ului a fost criticat dur de către experții din cadrul societății civile.
Să le oferim explicații suplimentare cu accent pe costuri și pierderi, fără a
prezenta și avantajele. Nimeni nu poate acuza guvernarea că nu comunică cu
cetățenii săi. Dacă alegătorii vor cere explicații, atunci le vor primi în
această formă - o analiza mai atentă a textului Acordului de Asociere spune că
vor avea de suferit producătorii autohtoni, iar noi, aleșii alegătorilor, nu
putem să permitem o asemenea evoluție a lucrurilor. Responsabilitatea și grija
față de cetățeni este principala noastră preocupare.[2]
Dacă vor trebui să cadă capete, vor cădea din rândul consilierilor sau și mai
bine al experților care au evaluat greșit potențialul negativ al procesului de
semnare a Acordului de Asociere.” Pe termen scurt un asemenea scenariu ar fi
putut să funcționeze. Dar există câteva detalii pe care nu le luasem în calcul
și care nu trebuie să fie neglijate.
-
Semnarea
Acordului de Asociere nu înseamnă aplicarea imediată a acestuia.
Dacă Victor Ianucovici ar fi acceptat scenariul cu numele ”Eu sunt președintele
care v-a adus mai aproape de Europa”, procedura de ratificare în Parlamentele
statelor membre ale UE l-ar fi ajutat suficient de mult și cel mai probabil
s-ar fi întins până în preajma alegerilor pentru funcția de șef al statului sau
chiar dincolo de acestea. Deci nu a fost nevoie să pună în aplicare o strategie
pe termen scurt – cea de amânare a semnării AA-ului, pentru că tema europeană
ar fi rămas prezentă în spațiul public. Nesemnarea ca instrument era inutilă
pentru că procesul de ratificare este suficient de complicat încât să ofere
suficient spațiu temporal de acțiune. Și degeaba susține acum Victor Ianucovici
că va acționa în direcția accelerării proceselor de integrare europeană[3],
pentru că nu mai este credibil.
-
Personalitatea
președintelui ucrainean, Victor Ianucovici, și doleanțele sale personale[4].
Despre stilul de conducere al actualului președinte ucrainean se spune că este unul
autoritar și că majoritatea deciziilor luate de către el au fost direcționate
spre întărirea propriei poziții, el fiind comparat în anumite momente chiar cu
Alexandr Lukașenko și nu numai. Și-a dorit mult prea mult timp să devină
președinte, ca într-un final să nu valorifice la maxim potențialul funcției pe
care o deține. A ignora personalitatea acestuia este o greșeală pe care nu și-o
permite nimeni în această situație. La două săptămâni de la refuzul său de a
semna Acordul de Asociere în presa europeană și ucraineană au început să apară
declarații ale unor oficiali europeni care susțin că Victor Ianucovici nu și-a
dorit niciodată semnarea acestui document cu UE, dar mai degrabă a acționat în
sensul obținerii unui suport financiar din partea Bruxelles-ului. Pentru
Ucraina. Cifra ar fi fost de 20 mlrd[5]
euro anual, până în anul 2020. Oficialul
european susține că liderul ucrainean nu a adus argumente convingătoare pentru
a-și explica și susține demersul. Dar presa externă îl ajută și calculează
datoria externă a statului pe care îl conduce.[6] Într-adevăr,
datoriile sunt ale Ucrainei, dar ea e condusă de lideri.[7]
Câți dintre ei înțeleg de ce are nevoie cetățeanul? Sau ca să reformulez: de ce
nu înțeleg care sunt nevoile cetățeanului? Probabil nu se identifică cu acesta.
Dacă vom continua să
insistăm asupra elementului financiar, atunci trebuie să acceptăm faptul că cetățenii
ucraineni nu și-au delegat liderii să meargă la negocieri cu europenii pentru
bani[8]
neapărat, deși acesta nu este ultimul aspect important al ecuației
ucraineano-europene în acest dialog bilateral[9].
Cetățenii ucraineni își
doresc apropierea de Uniunea Europeană pentru a obține instrumentele necesare
cu ajutorul cărora ar putea să-și controleze reprezentanții mai eficient. Sancțiunile[10]
introduse împotriva unor personaje politice concrete cu trecut suspect ar putea
fi un asemenea instrument. Ucraina nu va fi pedepsită[11].
Liderii responsabili de violențe[12],
care au permis utilizarea forței[13]
împotriva cetățenilor – da! Europenii au lăsat deschisă ușa pentru Ucraina.[14] Așadar,
problema se duce în zona intereselor: ale cetățenilor și ale elitei politice.
Atunci când acestea nu coincid la Kiev se declanșează automat mecanismul
Maidanului – ca o platformă de exprimare a repulsiei sociale față de ignoranța
autorităților. De această dată acest mecanism mai are și extensia ”Euro”, ceea
ce-l face mai periculos pentru autoritățile care comentează cinic la adresa
străzii, spunând că ”nu există motive pentru proteste.”
Chiar și așa rămâne
valabilă o altă întrebare: de ce Ianucovici i-a îndemnat pe reprezentanții
opoziției să aștepte alegerile prezidențiale? Dacă Azarov[15]
cădea acum[16],
Ianucovici ar fi putut să iasă mai puțin murdar din această afacere a
EuroMaidanului, pentru că ar fi avut pe seama cui să pună toată vina pentru
nesemnarea și negocierea defectuasă a Acordului de Asociere și deci și propria
decizie de nesemnare a documentului. Ar fi putut să tragă de timp... .
Ianucovici ori nu înțelege ce vrea ucraineanul de rând, ori nu înțelege că
lupta cu proprii cetățeni este costisitoare și prețul poate fi unul mai mare
decât un nou mandat prezidențial. Alegătorul ucrainean este de părere că dacă
Timoșenco este vinovată, atunci ea trebuie să plătească pentru aceasta. Dar în
același timp, alegătorul ucrainean, ca și UE de altfel, știe că justiția nu
trebuie să fie selectivă.
Cum
ierarhizează ucrainenii interesele naționale: integritatea teritorială,
unitatea națională și integrarea europeană?
Într-un articol
publicat acum trei ani[17]
despre o posibilă destrămare a Ucrainei menționam faptul că în primul rând
Rusia este cea care trebuie să evite declanșarea unui asemenea scenariu.
Moscova este prima care ar putea să cadă sub incidența efectului domino. Și la
Kiev se vorbește despre destrămarea Ucrainei. Mult mai mult decât le-ar fi util
rușilor. De fapt, Concepția de politică externă a Federației Ruse, dar și alte documente
strategice menționează în textul lor de prea multe ori ”integritatea
teritorială” drept interes național. Deci, ca și în cazul cu starea națiunii
ruse când în calitate de președinte al statului menționezi de prea multe ori că
ai o problemă cu alcoolul, natalitatea scăzută și mortalitatea înaltă, oferi
detalii suficiente despre care îți sunt temerile. În cazul dat, în calitate de
lider al Federației Ruse trebuie să eviți pe cât de mult posibil discursurile
despre potențiala destrămare a statului vecin. Iar dacă ești Vladimir Putin în
niciun caz nu trebuie să mai adaugi ”gaz” pe foc, atunci când nimeni nu ți-l
cere și să vorbești despre pogromuri. Este indecent. Discursul lui Putin ar
putea să genereze mai multă frustrare la Moscova printre participanții la
protestele din decembrie 2011, decât să liniștească Kievul. Până și cea mai
modestă cifră, oferită de autoritățile ucrainene, despre numărul de
participanți la EuroMaidan o depășește pe cea de pe ”Balotnaya”[18].
Interesele naționale au
întotdeauna prioritate. Problema apare atunci când trebuie să fie efectuată
ierarhizarea lor și mai ales atunci când este aleasă persoana care le definește
și le organizează. Riscul este prea mare. În acest caz vorbim despre spațiul
ex-sovietic, unde interesele elitei politice și cele ale cetățenilor încă nu
coincid întotdeauna. Liderii de formațiuni politice se confruntă cu dilema: ”Protejăm
interesele alegătorilor, acționăm în sensul asigurării nevoilor lor sau folosim
instrumentele puterii cu care am fost investiți pentru a ne impune în fața lor,
forțându-i să ne accepte din lipsă de alternative?” De fapt pe lipsa de
alternative se bazează actuala conducere de la Kiev. Strada arată că vrea
actuala guvernare demisă, dar tot strada arată că nici liderii partidelor de
opoziție nu sunt credibili. Da, ei sunt acolo, printre ei, printre cetățeni,
dar ei par să fie mai degrabă invizibili în ochii protestatarilor, care se
organizează singuri. Vedem un Klichko, un Yațeniuk și un Tiagnibok[19]
puși pe fapte mari, potențiali parteneri de dialog pentru UE și nu numai. Dar
mulțimea trece pe lângă ei, pentru că mulțimea știe care îi sunt nevoile și se
poate autodisciplina pentru a evita provocările și intruziunile externe[20].
Oare opoziția de la Kiev le pricepe și ea? Dacă încă nu le-a înțeles, atunci
trebuie să facă acest lucru foarte repede, altfel ar putea să fie înlocuiți de
personaje noi, lipsite de experiență politică[21],
dar care știu de ce și pentru ce a ieșit lumea în stradă.
Eficiența străzii este
un produs al unității[22] –
o unitate cauzată de un obiectiv comun, cel al înlăturării actualei conduceri
de la guvernare, pentru că aceasta a fost mult prea orientată spre atingerea
propriilor interese și a ignorat prea mult timp interesele Ucrainei.
Protestatarii nu mai vorbesc ca la început la fel de mult despre UE și Acordul
de Asociere. Acum se vorbește despre cum se poate salva Ucraina[23]
de politicieni corupți și autiști față de interesele naționale, despre reforme
și transformare cu sau fără ajutorul Europei. Schimbarea conducerii este
obiectivul principal. Iar încercarea eșuată a demiterii ”cabinetului” lui
Azarov a contribuit în mod decisiv la unificarea tuturor sloganelor sub unul
singur: ”Pentru Ucraina!” Și ca să-l
citez pe Jonh Keery: ”Aceasta este o problemă pe care poporul trebuie să o
soluționeze cu liderii săi.”
Rusia
– victoria nu a fost victorie
Deși Siria și alte
câteva dosare de politică externă fierbinți din anul 2013[24]
au arătat că Rusia este pe val, Ucraina a fost cea care a demonstrat cât de
limitată este viziunea Moscovei în spațiul ex-sovietic.[25]
Ucraina este foarte importantă pentru liderii ruși: din cauza dimensiunii, din
cauza modelului său economic, din cauza poziționării geostrategice, etc.. Dar
Ucraina mai este importantă și pentru faptul că ucrainenii sunt printre puținii
care înțeleg frustrările rușilor[26].
Ca și în aprilie 2009, Moscova a celebrat victoria mult prea repede. Kievul nu
este Chișinău, iar strada aici are memoria rezistenței la temeraturi scăzute.[27]
Degeaba adună rușii semnături pentru o intervenție armată în statul vecin[28].
Își complică și mai mult situația.
Probabil scenariul este
cel din aprilie 2009[29],
dar la o scară mult mai mare: de 45 mln. de oameni, care au o problemă cu
liderii lor și pe care doresc să o rezolve. Să nu subestimezi niciodată alegătorul. Ești reprezentantul
voinței sale politice și nu alesul lui - aceasta e o lecție pe care niciun
lider din spațiul ex-sovietic nu a putut să o asimileze până la capăt.
12 comentarii:
Apriliada! :))
Apriliada! :))))
oho, s-a trezit Anjela! :)))
Ea nici nu dormea, doar ca si-a luat pauza pentru a scrie si sustine teza de doctorat. :)
dah cum incepi sa ai spor vine rivolutia si se schimba prioritatile! Iar! :D
eu nu glumesc: oficial mi-am finalizat studiile doctorale, sunt doctor. :)
Felicitari doamna doctor atunci!
Pai schimba acolo- scrie Dr Angela Gramada atunci! :D
Multumesc mult!
Totusi, articolul este despre Ucraina si nu despre doctoratul meu :)
Astept critici, obiectii, sugestii :)
Ai putea sa folosesti alte caractere ca sa nu sa se vada asa aiurea diacriticile! Sau poate de la office-ul ala nou! Poate! :D
Interesant e ca rusii nu au reusit decat sa isi aduca in uniunea aia lor vamala a unui dusman declarat, in cel mai bun caz a unui negociator dur in toate intelegerile lor viitoare. Ceea ce probabil ca le va submina din temelii uniunea aia ...
Oricum ramane de vazut ce se va intampla dupa Soci, pt ca rusii par a fi marcati puternic de acest moment! Nu este exclus sa se intample multe in atunci: atentate teroriste, miscari de protest, ignorarea de catre multi din exterior.
Ai dreptate. Ucrainenii nu vor rata ocazia sa fie mai rai decat belorusii in Uniunea Vamala. Isi vor musca degetele rusii la un moment dat :)
Am vazut pe undeva ca oligarhii ucrainieni sustin protestarii (de ex
http://www.evz.ro/detalii/stiri/oligarhii-din-spatele-presedintelui-ucrainean-dau-semne-de-nerabdare-si-incep-sa-sustina-o-1071535.html).
Poate ca nu le convine sa intre sub dominatia lui Putin, pt ca au vazut ce a facut ala cu aia rusi.
E vorba de pietele spre care au orientate afacerile - asta la unii. Altii au inteles ca se compromit si mai mult daca-l sustin si in continuare pe Viktor Ianukovici
Trimiteți un comentariu