In perioada 31 mai - 01 iunie 2010 in orasul Rostov-pe-Don din Federatia Rusa s-a desfasurat cel de-al 25-lea Summit Rusia - UE. Temele abordate in cadrul lucrarilor acestuia nu sunt deloc noi. Oficialii rusi, insa, aveau mare incredere in rezultatele pozitive ale dialogului, mizand pe semnarea unor documente bilaterale importante pentru politica externa rusa. (ITAR-TASS, Politikom.ru, BBC Russia, Vedomosti, RIA Novosti)
Publicat de CSEEA. Preluat de CURAJ.NET.
Odata cu schimbarea conducerii de la Kremlin in anul 2008 parea ce se va modifica si caracterul politicii externe a Federatiei Ruse. Opinia publica internationala miza pe domolirea pretentiilor si ambitiilor, mascate sub notiunea de "interes national" pe toate directiile de actiune ale politicii externe ruse, dar mai ales in spatial ex-sovietic. Intr-adevar, directivele de la Moscova preluasera, oarecum, ambalajul mai pragmatic al occidentalilor, dar ele nu reuseau sa schimbe structura pe care se baza aceasta si in perioada lui Vladimir Putin. Rebrandingul, cu usoare tente de europenizare, se potriveste mai mult actualului presedinte rus, Dmitrii Medvedev, insa nici el nu reuseste sa se debaraseze in intregime de gandirea in parametri de "super putere", pe care a reindus-o in mentalitatea cetateanului rus fostul sef al statului. Pentru un final de mandat starea actuala a lucrurilor ii convine de minune lui Vladimir Putin, dar pe termen lung cea care are de pierdut este Federatia Rusa si asta deoarece ramane in urma cu implementarea reformelor.
Europa aproape sau departe de Kremlin?
Ultimul Summit Rusia - Uniunea Europeana, care a avul loc in perioada 31 mai - 01 iunie 2010 trebuia sa confirme calitatea de partener egal a Kremlinului pentru Bruxelles. Discutiile si negocierile in cadrul acestei reuniuni la nivel inalt au demonstrat inca o data ca Federatia Rusa, din cauza ambitiilor sale de politica externa, dar si a nivelului de dezvoltare socio-politica interna, nu poate sa fie tratata altfel decat cu scepticism si retinere. Refuzul Moscovei de a se abtine de la actiuni politice prin care revendica redobandirea influentei intr-un anumit spatiu indeparteaza potentialii parteneri. Iata de ce conducerea Federatiei Ruse este indemnata sa isi revizuiasca pozitia fata de rezolvarea unor probleme stringente care se regasesc in mediul international, dar si sa isi prioritizeze intr-o maniera mult mai rationala aceleasi interese si obiective de politica externa.
Inca in perioada presedintiei lui Vladimir Putin Moscova a incercat sa scoata in fata caracterul european al statului rus. Din pacate acest proiect a suferit esec. Rusia de facto se indeparteaza de Uniunea Europeana, iar aceasta stare este cauzata de diversitatea intereselor politice ale celor doi actori. Intr-adevar, exista multe puncte in care acestea se intersecteaza, dar in momentul in care negocierile bilaterale ajung la momentul in care devine impertativa respectarea unor valori si principii, Kremlinul prefera sa adopte o politica de singuratate geostrategica, actioneaza unilateral si nu ezita sa utilizeze instrumente de constrangere care implica utilizarea fortei militare. Conducerii de la Moscova ii este mai usor sa refuze un parteneriat european cu implicatii politice si economice pe termen lung, decat sa accepte ca nici un alt actor, probabil, nu este capabil sa tina piept unui parteneriat cu Federatia Rusa. Opozitia constanta fata de procesul de democratizare pe care liderii de la Moscova au adoptat-o dauneaza in primul rand Rusiei si cetatenilor acesteia si doar mai apoi si partenerilor occidentali, iar rezultatul este autoizolarea si limitarea posibilitatilor efectuarii unui schimb de exeperienta util procesului de democratizare al societatii ruse.
Parteneriat pentru modernizare
In cadrul Summit-ului UE - Rusia din noiembrie 2009, care a avut loc la Stockholm, liderii de la Kremlin au venit cu rugamintea ca oficialii europeni sa contribuie la modernizarea Federatiei Ruse. Acest ajutor trebuia sa se materializeze intr-un nou document, semnarea caruia era planificata pentru urmatoarea intrunire la acelasi nivel, adica la Rostov-pe-Don. Anul 2009 fusese unul in care productivitatea Moscovei in elaborarea de proiecte de documente atinsese cote maxime.
Daca vom lua in calcul faptul ca la numai cateva zile dupa aceasta Moscova lansa vestitul deja Tratat de Securitate Europeana, atunci vom avea legitimitatea sa consideram intentia de a semna un asemenea document in numele modernizarii drept o avanpremiera a curtarii Uniunii Europene pentru obtinerea unui raspuns pozitiv de la Bruxelles. Pana atunci, mesajul politic al presedintelui rus, Dmitrii Medvedev se adresa mai mult omologului sau American, Barack Obama, iar in dialogul cu Uniunea Europeana era utilizat factorul energetic, la care ultima era sensibila, mai ales din cauza crizelor gazelor energetic repetate, la care fusese supusa de Moscova in maniera constanta din anul 2006.
Continuare aici
1 comentarii:
Da, interesante articole. Ma bucur ca exista oameni carora le pasa de aceste lucruri.
Despre potentialul Rusiei si strategia ei imediata, pentru cei interesati:
http://cristiannegrea.blogspot.com/2010/05/revenirea-rusiei-la-granita-romaniei.html
si (2 parti):
http://cristiannegrea.blogspot.com/2010_06_01_archive.html
Trimiteți un comentariu