Alegeri profesionale, emoții personale


cahulforyouth.blogspot.com
Teoretic și practic acum, în acest moment ar trebui să mă preocupe teza de doctorat, dar nu mă pot abține să nu share-uiesc o experiență frumoasă.

Anul de studii 2012 – 2013 a început pentru mine cu o nouă provocare: seminarul la cursul de Studii Regionale, facultatea de științe politice, SNSPA. Mulțumesc unei Doamne deosebite pentru încrederea acordată.

Recunosc, atunci când m-am întors în România îmi promisesem să nu mai revin la activitatea didactică. Mă implicam prea mult. De cele mai multe ori luam partea studenților, iar consecințele erau unele evidente: dialogul cu șeful de catedră era presurat adesea cu scântei și acuzații nu tocmai colegiale.

Am cântărit aproape toată luna septembrie: să da sau să nu? Într-un final mi-am zis să da. Orice experiență este utilă, iar eu acum aveam posibilitatea să observ dacă există diferențe între studenții de la Chișinău și cei din București. Aveam emoții nu pentru ceea ce trebuia să spun, ci pentru modul în care voi gestiona relația dintre părțile implicate în acest dialog despre statele din spațiul ex-sovietic.

A fost interesant. Câteva luni la rând mi-am început săptămânile de lucru cu dezbateri despre Moldova, Ucraina, Rusia, Belarus, Azerbaijan, Armenia, Georgia, regimuri de guvernare, procese electorale, proteste, relații bilaterale, multilaterale, petrol, gaze naturale, acte de guvernare reușite sau mai puțin reușite.

Sarcina mea era să provoc discuții și interes, să-i fac pe studenți să privească și spre Est, să înțeleagă că lumea lor nu se termină la frontiera cu Republica Moldova, iar interesele României trec dincolo de Bazinul Extins al Mării Negre. Se pare că am reușit.

Observații: studentul de la București este mai curios decât studentul de la Chișinău, are mai mult curaj să spună ce gândește, chiar dacă prima dată în viața lui aude că există undeva în Republica Moldova o Găgăuzie sau o Transnistrie.

Mai jos vă las câteva mostre de ingeniozitate:


1. buna seara,

va rog sa ma scuzati ca va deranjez, iar, dar... poate doamna profesoara ar fi interesata inainte de a corecta lucrarile, de faptul ca juan linz - de exemplu, unul din autorii pe care i-a trecut ca fiind "canonici" in syllabus si unu din tranzitologii pe care ii cita adesea, descrie un regim autoritar ca fiind caracterizat de urmatoarele: leader as individual (putin - se verifica); ends of power - private (putin - se verifica)); official ideology - no (putin - se verifica); corruption - high (putin - se verifica); LIMITED pluralism (apropo de ce spunea dumneai in mail ca exista pluralism in rusia; o fi existand da mereu castiga cine trebuie; deci (putin - se verifica); si asta e doar de la juan linz. nu mi-am bazat observatia pe propriile-mi opinii pt ca sunt nimeni de nicaieri si as fi primit un raspuns la modu "cine esti/nu te pricepi/tu stii cine sunt eu - am scris carti si am trait pe vremurile alea" etc etc. daca se poate as vrea sa fie luata in considerare opinia mea, intrucat cel putin la pctu 18 puteau fi argumentate toate cele 4pozitii in privinta regimului lui putin....

2. Buna seara!

Va atasez acestui mail lucrarea mea pentru seminarul de Studii Regionale. O trimit abia acum pentru ca, dupa ce am facut destul de mult research in privinta capacitatii Uniunii Europene si a Rusiei de solutionare a conflictelor, am fost profund dezamagit. Asadar, am decis sa adopt fusul orar al Statelor Unite - nu e nici macar 20:00 la Washington.

Va multumesc,

3. ... Se laudă cu modificarea art. 13 din Constituția Republicii Moldova, dar problema e că această Constituție este scrisă într-o limbă română perfectă.

Perfect a fost seminarul. :)

0 comentarii: