kremlin.ru |
La data de 15 februarie 2013 președintele rus, Vladimir Putin, a prezentat în cadrul unei ședințe a
Consiliului de Securitate Concepția de politică externă a Federației Ruse
reînnoită. Documentul a fost reactualizat, ținându-se cont de noile schimbări
care au avut loc în lume. Printre acestea se numără criza economică, ”reorganizarea”
balanței de putere, creșterea tensiunilor din Orientul Apropiat și Africa.
Concepția de politică externă a fost publicată pe pagina oficială a Kremlinului,
iar textul acesteia poate fi accesat AICI.
Știam că acest document trebuia
să apară în cel mai scurt timp. Vladimir Putin semnase imediat după investirea
sa în funcția de președinte al Federației Ruse decretul cu privire la
pregătirea textului noii concepții de politică externă. Tehnic vorbind,
documentul are 36 de pagini și 104 articole. Parțial a păstrat prevederile
concepției din vremea lui Dmitri Medvedev. Dar există și câteva modificări sau
completări. De exemplu, am văzut că au inclus câteva din inițiativele lui
Medvedev din vremea când era șef al statului și aici mă refer la Proiectul de
Modernizare al Rusiei, precum și proiectul de creare a unui sistem/tratat de
securitate europeană, care să se întindă ”de la Vancuver până la Vladivostok”.
Sunt două inițiative care au apărut spre finele anului 2009 și nu erau incluse
în vechiul document ce reglementa domeniul de politică externă. Expresia ”de la
Vancuver până la Vladivostok” nu o să o găsiți chiar în acest format în
conținutul documentului, dar ea se subînțelege foarte lejer. De altfel, noua
concepție de politică externă a Federației Ruse este un document ușor de citit,
clar și precis. Din păcate ca și alte texte care reglementează astfel de
politici, adică de prioritate maximă, nu spune nimic și despre modul în care
vor fi atinse aceste obiective naționale și care sunt resursele alocate sau
disponibile pentru astfel de acțiuni.
Noua Concepție de politică
externă a Federației Ruse cuprinde o serie de principii, viziuni despre modul
în care ar trebui să fie atinse obiectivele de politică externă ale acestui
stat, precum și modul în care vor fi asigurate principalele interese naționale,
iar la acest capitol se va putea observa ușor cum au fost ele definite și că
scopul atingerii lor are drept finalitate contribuția la recunoașterea
statutului de mare putere al Rusiei în cadrul sistemului de relații
internaționale. Vechi rămân amenințările: puterile occidentale care amenință
poziția Rusiei în zone de interes geostrategic și Afganistanul – unul dintre
puținele momente care ar putea explica deschiderea spre continuarea dezvoltării
unui parteneriat cu NATO.
Conform autorilor acestui
document, Occidentul și-a epuizat resursele și nu mai poate domina lumea. Din
aceste considerente statele vestice își mută interesele și obiectivele economice
spre Est, preponderent în Asia, fiind în căutare de spațiu pentru satisfacerea
acestora. Adică ceea la ce asistăm astăzi poate fi pus sub formula: ”Direcția
EST!” Scopul nu este unul nobil, ci unul strict economic, pragmatic: concurența
pentru piețe de desfacere și resurse. Această penurie de resurse economice și
politice poate fi combătută doar prin străpungerea zonelor de interes
geostrategic ale Rusiei în spațiul eurasiatic.
Crizele nu mai sunt doar
militare, crizele sunt și economice, dar mai ales identitare. Rusia apare sau
își dorește să fie percepută ca un garant al respectării și promovării
identităților diferitor lumi, printre acestea numărându-se și cea arabă.
Referință în acest caz se face la Siria și modul în care reacționează ceilalți
participanți la spectacolul politic internațional/regional.
În calitate de cetățean al unui stat
ex-sovietic mă voi opri și la subiecte speciale abordate în acest document.
Desigur le intuiți: modele de integrare regională, CSI. Cu toate acestea
trebuie să menționez ”firul roșu” care trece prin această concepție de politică
externă: ONU – mecanismul multilateral de luare a deciziilor. Uneori, în
calitate de cititor, ai senzația că liderii ruși chiar sunt ferm convinși că
doar prin ONU se pot depăși problemele cu care se confruntă lumea astăzi,
această organizație rămânând a fi un fel de altar al multilateralismului, care
să reglementeze și în continuare relațiile internaționale. Dar se contrazic,
pentru că vin cu propriile modele de instituții/organizații, cărora doresc să
le confere un caracter universal nu doar prin prisma subiectelor abordate, ci
mai ales prin puterea de acțiune pe care doresc să le-o ofere la nivel global.
Revenind, însă, la Rusia și
instrumentele pe care și le creează pentru a reconstitui, căci despre
reconstruire nu poate fi încă vorba, zona de influență din perioada Uniunii
Sovietice, trebuie să începem analiza de la integrarea Rusiei în economia
mondială. Pentru Moscova, acceptarea ca membru cu drepturi depline în cadrul
OMC (Organizația Mondială a Comerțului) și ratificarea pachetului de documente
de către instituțiile statului, sunt un adevărat succes al anului 2012. Reieșind
din acestea, comportamentul economic al Federației Ruse va trebui să se
conformeze regulilor OMC. La nivel declarativ acest lucru se întâmplă și se
observă o aliniere de discursuri, dar la nivel practic, în relația cu statele
vecine, asistăm la promovarea unui alt tip de atitudine.
La nivel regional, și includem
aici și spațiul ex-sovietic, prioritatea de bază a politicii externe rusești
rămâne a fi intensificarea proceselor integraționiste în spațiul CSI (Comunitatea
Statelor Independente), crearea Uniunii Economice Eurasiatice și, desigur,
transformarea OTSC (Organizația Tratatului de Securitate Colectivă) în
organizație universală, capabilă să facă față provocărilor și amenințărilor
actuale. Pe undeva apare senzația că statele care vor accepta și vor adera la
proiectului Uniunii Eonomice Eurasiatice vor fi obligate să îngurgiteze la
pachet și OTSC.
Ucraina este veriga cea mai
importantă a proiectelor actuale și viitoare promovate de Rusia. Moscova va
insista pe aprofundarea parteneriatului cu Kievul. Ucraina este partenerul
prioritar în cadrul CSI și trebuie să se insiste asupra conectării acestui stat
la procesele integraționiste aprofundate. Cu alte cuvinte: dacă nu convingem
Ucraina, nu vom convinge pe nimeni că avem dreptate să epuizăm această
cantitate uriașă de resurse pentru dotarea inițiativelor regionale. Iar
problema care apare aici ține de aceeași criză economică globală, care a
influențat și potențialul economiei ruse. ”Ritmul înalt al creșterii economice”
(articolul 33), inclus în concepție ca formă de argumentare a ambiției
politice, se confirmă și prin nivelul indicilor macroeconomici? Statistica
economică spune altceva și ea va trebui să fie consultată într-un final.
Rusia face multe promisiuni
statelor ex-sovietice și vorbește despre avantajele și oportunitățile pe care
le va acorda actorilor care vor adera la proiectele sale regionale și care își
vor menține vectorul de politică externă orientat spre ”gazul ieftin” de
origine rusească. Problema este că liderii din aceste țări, aflați la guvernare
sau în opoziție, refuză să explice acest mesaj în interiorul societăților pe
care le reprezintă și uită de faptul că Rusia este obligată să se conformeze
regulilor OMC și a piețelor economice internaționale și nu mai poate vinde ”gaz
ieftin”. În acest context, apare întrebarea unde-i ”deschiderea,
previzibilitatea și pragmatismul acțiunii politicii rusești” și în ce constă
rolul de factor de echilibru în afacerile internaționale al Rusiei incluse în
această Concepție de politică externă? Pentru că ceea la ce asistăm în prezent
nu este altceva decât promovarea dublelor standarde. Realitatea este una,
discursul este altul. Homo sovieticus nu știe în care dintre cele două
trăiește: în realitate sau discurs. Și de aceea el va fi ușor de manipulat.
Noutatea acestui document o
reprezintă faptul că în conținutul lui vom găsi ca prioritate a politicii
externe a Rusiei soluționarea conflictelor din spațiul CSI: Transnistria,
Nagorno Karabah, etc.. Ceea ce nu explică nici acest document este modul în
care se împacă ”respectarea suveranității, integrității teritoriale și
statutului de stat neutru al Republicii Moldova”, spre exemplu, cu prezența
militară. Rusia insistă în continuare pe importanța principiului neamestecului
în treburile interne. Dar când vine vorba de Transnistria sau alte asemenea
crize regionale, neamestecul în treburile interne brusc se transformă în statut
de garant al păcii între părți beligerante, respingând orice formă de acuzație
de promovare a dublelor standarde în relația cu partenerii: scopul (pacea),
scuză principiul (neamestecul în treburile interne) și permite prezența (inclusiv
cea militară).
Subiectele abordate în textul
acestei Concepții de politică externă sunt multiple și necesită o analiză complexă. Liderii de la Moscova au multă ambiție politică, mai ales
internațională. Acest document este o poveste frumoasă despre cum ar trebui să
arate Rusia în ochii propriilor cetățeni, dar nu și despre evaluarea corectă a
potențialului de acțiune în mediul internațional.
Coincidență sau nu, în paralel cu
acest document am citit și o analiză a lui Dmitri Trenin, cu titlul ”Metamorfozele marii Eurasii”. O recomand.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu